sermon_title.jpg


총 게시물 120건, 최근 0 건

은혜의 영광을 찬미하라

글쓴이 : 최고관리자 날짜 : 2018-05-08 (화) 03:16 조회 : 87
설교일 : 2018년 5월 6일
설교자 : 담임목사 서삼정
본문말씀 : 에베소서 1:3-6


은혜의 영광을 찬미하라.    엡 1:3-6 

은혜의 영광을 찬미하라.
하나님의 은혜는 너무도 풍성하다. 
하나님은 “은혜” 라는 닉네임으로 자신을 소개하셨다.
하나님께서 시내산에서 모세에게 자신이 은혜의 하나님 이신 것을 선포하셨다.
출 34:6 “여호와라 여호와라 자비롭고 은혜롭고 노하기를 더디하고 인자와 진실이 많은 하나님이라” 고 자신의 이름을 선포하셨다. 

우리는 일생 그 은혜 아래서 살고 있다.
우리가 이 세상에 태어나는 것이 은혜고 살아가는 것이 은헤요 우리 인생을 끝마치는 것도 은혜다.
인생을 끝마친 후  저 나라에 가서도 영원히 그 은혜를 누리며 살게 된다. 
우리가 천국 가면 하나님의 은혜를 영원히 찬미할 것이다. 
그러나 중요한 것은 오늘 우리가 그 은혜를 찬미하는 것이다.

1. 선택 받은 은혜를 찬미하라. 
4절 “ 곧 창세 전에 그리스도 안에서 우리를 택하사”

만물이 다 태양 빛 아래 있듯이 모든 인생은 다 하나님의 은혜 아래 있다.
모든 자연계도 다 하나님의 은혜 아래 있다.
하나님은 그 지으신 모든 만물에게까지 긍휼을 베푸시고 선대하신다.
하나님의 은혜가 우주를 보존하고 있고 하나님의 은혜가 만물을 살게 하신다.

 * 그러나 선택의 은혜는 제한적이다.
선택은 다 받는 것이 아니다.  
선택 이란 말 자체가 둘 중 하나를, 또는 많은 것 중에 몇을 골라서 취하는 것이 선택이다.
하나님이 선택하신 것은 특별한 은혜를 베풀기 위해서다.
[출33:19]여호와께서 가라사대 내가 나의 모든 선한 형상을 네 앞으로 지나게 하고 여호와의 이름을 네 앞에 반포하리라 나는 은혜 줄 자에게 은혜를 주고 긍휼히 여길 자에게 긍휼을 베푸느니라

나는 은혜 줄 자에게 은혜를 주고 긍휼히 여길 자에게 긍휼을 베푼다고 하신 말씀은 
하나님께서 은혜 주실자를 작정해 놓으셨고 반면에 은혜를 주시지 않고 심판하실 자를 작정해 놓으셨단 말씀이다. 
하나님께서 이스라엘 백성들과 애굽 백성들에게 행하신 것이 그 예다.
하나님께서 택하신 이스라엘 백성들은 은헤를 주시고 긍휼을 베푸셨다.
그래서 기적으로 구원하시고 범죄해도 용서해 가시면서 인도해 주셨다.
그러나 택함받지 못한 애굽은 심판과 진노의 대상이 되어 열가지 재앙으로 나라가 초토화 되었고 
바로왕과 그 군대들은  홍해 바다에 수장 되었다. 

 * 선택은 하나님의 의지 가운데서 출발 된 것이다.
우리의 조건이나 자격 때문이 아니라 하나님의 작정 때문이다.
야곱과 에서가 태어나기도 전에, 그들이 무슨 선악간에 무슨 일을 하기도 전에, 무엇을 알기도 전에 하나님은 야곱은 택하시고 에서는 버리시기로 작정하셨다.
롬9:13 “기록된 바 내가 야곱은 사랑하고 에서는 미워하였다 하심과 같으니라

 * 창세 전에 택하셨다.
하나님께서 천지를 창조하시기 이전에 벌써 우리를 택하셨다.
하나님이 빛이 있으라 하시면서 창조를 시작하기 이전에 이미 구원받을 자들을 선택하셨다.
하나님은 이미 그 때 저와 여러분을 보시면서 선택하셔서 따로 구별해 놓으시고 은혜를 베풀기로 작정하신 것이다. 
그 구원의 은혜를 베푸시기 위해 천지도 창조하시고 인간도 창조하신 것이다.
우리는 이 세상에 태어나는 순간부터 은혜를 입은 것이 아니다.
이미 창조전부터 은혜를 입은 자들이다. 얼마나 놀라운가?

 * 기쁘신 뜻대로 선택하셨다.
하나님이 저와 여러분을 선택하신 것이 하나님의 기쁘신 뜻대로 하신 것이다.
할수 없어서,  마지 못해 선택하신 것이 아니다.
하나님께서 우리가 불쌍해서 마지못해 구원하신 것이 아니다.
하나님께서 너무 좋아서, 너무 기뻐하시면서 우리를 택하셨다.
하나님은 그 선택하신 것을 후회하지도 않으신다.
선택하신 후에도 우리를 선택하신 것을 너무 좋아하시고 너무 기뻐하신다.
도대체 어째서 우리가 이 선택의 은혜를 받았는지? 정말 불가사의 한 일이다.
어떤 신학자가 말하기를 “성경의 난제가 많지만 자기에게 가장 큰 난제는 
왜 하나님께서 자기 같은 사람을 선택해 주셨는가 하는 것이라“ 고 했다.

우리를 왜 택하셨는지 참으로 이해할수도 없고 측량할수도 없다. 
그저 그 은혜를 찬미할 것 뿐이다.
선택 받은 은혜를 찬미하자. 

2. 아들이 되게 하신 은혜를 찬미하라.
5절 “ 그 기쁘신 뜻대로 우리를 예정하사 예수 그리스도로 말미암아 자기의 아들들이 되게 하셨으니”

우리를 왜 창세전에 택하셨는가?
하늘에 속한 모든 신령한 복을 주시기 위해서다.
무엇 때문에 우리를 택하셨다고요?  다 같이 본문 3절 후반부터 읽겠습니다.
3절-4절 “하늘에 속한 모든 신령한 복을 우리에게 주시되 곧 창세 전에 그리스도 안에서 우리를 택하사 ”

하늘에 속한 모든 신령한 복을 우리에게 주시기 위해 우리를 선택하셨다.
그 복을 주시기 위한 첫 단계가 선택이었다.
그리고 그 다음은 선택한 자들은 하나님의 자녀를 삼으시는 것이었다.

하늘에 속한 모든 신령한 복이 무엇인가?
이는 성자 하나님께서 성부 하나님과 함께 영원 전부터 누리시던 모든 것이다.
거룩함, 의로움, 지혜, 능력, 영광., 부요.. 우리의 상상으로는 도저히 미칠수 없는 신비하고
놀랍고 복되고 영광스러운 것이다.
곧 하나님이 가지신 모든 것을 그 아들과 함께 누리시는 것이다.
천사들은 감히 알지 못하는 모든 신령한 복이다.
천사들은 감히 누리지 못하는 모든 신령한 복이다.

이 복은 오직 독생자와 함께 누리셨던 복이다. 
이 복을 이제 우리와 함께 누리기 위해서 우리를 자녀를 삼으셨다.

그 아들 예수 그리스도를 보내셔서 우리 대신 죽게 하시고 우리를 위한 모든 은혜의 길을 열어 놓으셨다. 
그리고 우리에게 성령을 보내사 그 아들을 믿게 하시고 그 아들 안에서 우리도 자녀가 되게 하셨다. 
그리고 하늘에 속한 모든 신령한 복을 우리에게 주셨다.
하나님 자신이 오직 그 아들과 함께 누리시던 그 모든 신령한 복을 이제 우리에게도 주셨다.
저와 여러분은 이미 하늘에 속한 모든 신령한 복을 받은 자들이다.
또한 이 모든 것을 성령님을 보내셔서 보증이 되게 하셨다. 할렐루야
자기의 아들들이 되게 하신 놀라운 은혜를 찬미하라. 

 * 우리를 그 앞에 거룩하고 흠이 없게 하신다. 
4절  곧 창세 전에 그리스도 안에서 우리를 택하사 우리로 사랑 안에서 그 앞에 거룩하고 흠이 없게 하시려고

하나님께서 하늘의 모든 신령한 복을 우리에게 주실 뿐 아니라
우리를 그 복을 누릴수 있는 합당한 사람으로 만들어 주신다.
마치 큰 기업가가 자신의 기업을 물려줄 자녀를 특별히 훈련하고 교육해서 그 기업을 물려받을 만한 
사람으로 만드는 것과 같다.
하나님은 우리가 하늘에 속한 모든 신령한 복을 능히 누릴수 있는 거룩하고 흠이 없는 사람으로 만들어 가신다.

어느 정도 흠이 없는가 ?
“그 앞에서” 는 하나님 앞에서 라는 뜻이다.
하나님의 불꽃 같으신 눈으로 살펴봐도 흠과 티가 없는 거룩한 자가 된다.
이것이 하나님 앞에 설 때의 우리 모습이다. 

우리의 현실은  문제투성이고 흠 투성이다.
그런 우리가 어떻게 흠과 티가 없이 거룩한 자가 되는가/
하나님께서 사랑 안에서 성령과 말씀으로 만들어 가신다. 

하나님의 자녀가 되었어도 하나님 자녀답게 되는 것은 하루 아침에 되는 것이 아니다.
우리가 외모를 아름답게 하는 것은 많은 시간이 걸리지 않는다.
화장하고, 좋은 옷을 입고, 머리를 단장하고 외모를 단장하면 된다. 
그러나 신사와 숙녀답게 사는 것은 메너도 좋아야 하고, 말씨도 달라야 하고 인격도 좋아야 한다.
그래서 교육과 훈련이 필요하고 시간도 필요하다. 
그와 같이 하나님의 자녀답게 흠과 티게 없게 되는 것도 훈련이 필요하고 시간이 필요하다.
하나님은 성령님과 말씀으로 우리를 훈련해 가고 계신다.
우리의 훈련 교사는 말씀과 성령님이시다.

다윗은 하나님의 훈련을 많이 받은 사람이었다. 
그는 이렇게 기도했다.
시편 51:2 “하나님이여 주의 인자를 따라 내게 은혜를 베푸시며 주의 많은 긍휼을 따라 내 죄악을 지워 주소서. ”
다윗은 온실에서 자란 화초 같은 인생을 산 것이 아니라 비바람을 맞으면서 들판에서 자란 식물처럼 죄로 더러워지기도 하였고 죽음의 골짜기를 통과하기도 했다. 
그러나 그 모든 것이 은혜로 귀결되었다.
그의 시편에는 인생의 아픈 신음소리, 부르짖는 기도 소리로 가득차 있다.
그러나 마침내 그 신음소리들은 자기의 기도를 들으신 은혜를 노래하는 합창이 되어 끝 맺는다.
그의 시편에는 인생의 탄식과 회개 소리로 가득차 있다.
그러나 마침내 그 소리들은 상하고 통회하는 심령을 멸시치 않는 은혜를 노래하는 합창으로 끝난다.
그의 시편에는 그의 인생의 적들과 싸우는 소리로 가득차 있다.
그러나 마침내 그 소리들은 의인을 구원해 주시는 은혜를 노래하는 합창이 되어 나온다.

하나님의 은혜가 그 어떤 문제틀 통해서도 우리를 거룩하고 흠이 없게 만들어 가신다.
우리가 문제와 결점과 흠 투성이지만 이것이 우리의 마지막 모습이 아니다.
늙고 병들고 초라해지는 것이 우리의 마지막 모습이 아니다.
거룩하고 흠이 없는 영광스러운 자! - 이것이 우리의 궁극적인 모습이다. 할렐루야! 
우리를 거룩하고 흠이 없게 하시는 하나님의 은혜를 찬미하자. 

3. 모든 은혜는 그리스도 안에서 주셨다.
3절  찬송하리로다 하나님 곧 우리 주 예수 그리스도의 아버지께서 그리스도 안에서 하늘에 속한 모든 신령한 복을 우리에게 주시되

모든 은혜는 하나님의 사랑하시는 독생자 안에서 주신다.
우리는 예수 그리스도 안에서 단순히 죄 용서만 받은 것이 아니라 하나님의 아들이 되었고
아들로서의 모든 복을 예수 그리스도 안에서 받았다.

옛날 왕국에서는 왕에게 반역하면 삼족을 멸하는 것이 법이었다.
그런데 가령 어떤 사람이 반역을 해서 삼족을 멸해야 하지만 
왕의 하나밖에 없는 아들이  그 반역자를 대신해서 벌을 받고 그를 용서해 주었다.
거기서 끝난 것이 아니라 그 반역한 죄인을 왕의 아들로 삼았다.
그리고 왕자로서의 모든 복과 권한을 다 누리게 해 주었다.
반역죄인이 왕의 아들 때문에 은혜 위에 은혜를 입은 것이다.
이처럼 우리가 그리스도 안에서 받은 은혜가 말할수 없다.
속죄함, 구원, 영생, 의롭다 하심, .. 다 그 아들 예수 그리스도 안에서 주셨다. 
오늘 본문에서는 너무도 확실하게 말씀하신다.

우리를 택하신 것도 그 아들 예수 그리스도 안에서 택하셨다.
4 절 곧 창세 전에 그리스도 안에서 우리를 택하사

우리를 자녀 삼으신 것도 그 아들 예수 그리스도 안에서 이루셨다.
5절 “예수 그리스도로 말미암아 자기의 아들들이 되게 하셨으니

모든 신령한 복을 주시는 것도 그 아들 안에서 주신다.
3절 “ 그리스도 안에서 하늘에 속한 모든 신령한 복을 우리에게 주시되

우리를 흠 없게 하시는 것도 그의 사랑 안에서 이루신다. 
4절 “우리로 사랑 안에서 그 앞에 거룩하고 흠이 없게 하시려고

우리에게 주시는 모든 은혜는 그의 사랑하시는 아들 안에서 주신 것이다. 
6절 이는 그의 사랑하시는 자 안에서 우리에게 거저 주시는 바 그의 은혜를 

하나님은 그 아들 예수 그리스도의 공로 때문에 우리에게 마음껏 은혜를 주신다.
오직 예수 그리스도 만이 은혜의 유일한 통로요 은혜의 수단이다.
예수 그리스도 안에서 주시는 그 은혜를 찬미하자. 

4. 그 은혜의 영광을 찬미하라.
6절 :이는 그의 사랑하시는 자 안에서 우리에게 거저 주시는 바 그의 은혜의 영광을 찬송하게 하려는 것이라

은혜의 영광 이라는 말은 신비한 말씀이다.
은혜의 속성이 바로 영광 이라는 말씀이다.
하나님의 은혜는 하나님의 영광과 함께 역사한다.
하나님의 은혜가 발동되는 곳에는 하나님의 영광이 들어난다.
특별히 그 사랑하시는 아들을 통해서 주시는 것이기에 그 은혜는 바로 영광이다.
하나님이 우리에게 은혜 베푸시는 것이 바로 하나님의 영광이다.

이제 우리가 할 일은 은혜를 주신 목적대로 그 은혜의 영광을 찬송하는 것이다.
우리가 그 은혜의 영광을 찬송하면 할수록 그 은혜의 영광을 맛보게 되며 누리게 된다.
하나님의 은혜는 이미 우리에게 한 없이 부어졌다.
우리의 찬송이 그 은혜를 더하게 하는 것은 아니다.
그 아들 독생자 안에서 완벽한 은혜를 주셨다.
차고 넘치는 은혜를 주셨다.
그 은혜가 우리를 감싸고 있다.
우리 앞에도 뒤에도 오른 쪽에도 왼 쪽에도 하나님의 은혜가 우리를 감싸고 잇다.
그러나 우리가 찬송하면 할수록 그 은혜의 깊이를 알게 되고 그 은혜의 바다에 깊이 빠져 들게 된다.
그 은혜의 영광을 찬미하자


Give Praise to the Glory of God’s Grace Ephesians 1:3-6

Give Praise to the Glory of God’s Grace.
God’s Grace is abundant.
God introduced Himself as gracious God.
God proclaimed to Moses that He is the gracious God at Mt Sinai.
Exodus 34:6 ‘The Lord, the Lord, a God merciful and gracious, slow to anger, and abounding in steadfast love and faithfulness’

We live beneath that grace.
Our birth, our life, and our death are all under the Grace of God.
After we have finished with our life, we live in the heaven under the Grace of God.
We will praise the Grace of God when we go to heaven.
What is more important is that we need to praise His Grace today.

1. Give praise to His selective Grace.
Verse 4 ‘even as he chose us in him before the foundation of the world’

Just as all creation is under the Sun, all our life is under the Grace of God.
All nature is under the Grace of God.
God is good and compassionate toward His creation.
God’s Grace upholds the universe and all His creations.

There are limit to His selective Grace.
Not everyone is chosen.
Selective means that there is a choice between the two or among many.
God has chosen some to provide special Grace.
Exodus 33:19 ‘And he said, “I will make all my goodness pass before you and will proclaim before you my name ‘The Lord.’ And I will be gracious to whom I will be gracious, and will show mercy on whom I will show mercy’

‘I will be gracious to whom I will be gracious and will show mercy on whom I will show mercy’ means that God has decided whom he has chosen to show Grace and whom he has not chosen to bring destruction without mercy.
God has shown an example through the Israelites and Egyptians.
God has shown mercy and grace to his chosen Israelites.
He led them by showing them miracles, salvation and forgiveness despite their unbelief and sinfulness.
However, He did not show mercy to Egyptians and brought destruction and 12 plagues upon them. Pharaoh and his army was drowned at the bottom of red sea.
 
The selection started from His will.
It is not by our qualification or condition but by His will.
God decided to choose Jacob, but not Esau even before they were born, they had not done anything, and he had any knowledge. 
Romans 9:13, ‘As it is written, “Jacob I loved, but Esau I hated.”

He chose before the creation.
God had chosen us before he has created the universe.
God said, ‘let there be light’ and had decided whom to save before the creation.
God had looked each one of us and had already made up His mind to set us apart from others and to save us.
He created this universe and human beings to show His grace of salvation.
God’s grace was not granted to us when we were born.
But His grace was given to us even before we were born. How amazing is that?

He chose us according to His pleasant will
God chose you and I because he was pleased, not because he had to nor because he had no choice.
God did not save us with reluctance.
God chose to save us with pleasure and overflowing joy.
God did not regret His decision.
He leaped with joy even after he had selected us.
It is absolute mystery as to why we have been chosen.
A scholar has said, ‘There are many dilemmas in the Bible, but the biggest dilemma is why God has chosen such a person like me.’ 

We cannot understand or fathom why He has chosen us.
All we can do is to praise His grace.
Let us praise His selective grace.

2. Give praise to the grace that made us sons.
Verse 5, ‘he predestined us for adoption to himself as sons through Jesus Christ, according to the purpose of his will’

Why has he chosen us before the creation?
He wants to give us every spiritual blessing in the heavenly places.
Why did He choose us? Let’s read from the latter part of verse 3.
Verse 3-4, ‘3 who has blessed us in Christ with every spiritual blessing in the heavenly places, 4 even as he chose us in him before the foundation of the world’

God has chosen us to give us every spiritual blessing in the heavenly places.
The first step to give us that blessing is to choose us.
Then He has made His chosen people His sons.

What is the blessing in the heavenly places?
That is everything that God the Son has been enjoying with God the Father since before the beginning.
Holiness, righteousness, wisdom, power, glory, wealth and mysterious and amazing things that we cannot achieve with our imagination.
That is to enjoy everything that God has with His Son.
Even angels have no idea what these heavenly blessings are.
Angels cannot dare to enjoy these heavenly blessings.

God only enjoys this blessing with His Son.
And God has made us his sons so that we can enjoy this blessing with Him.

God has sent His Son to die for us to open the road of all His Grace.
And He sent us His Spirit so that we could believe in the Son and become His sons in Christ.
And he gave us every spiritual blessing in the heavenly places.
God has given us this blessing that He enjoyed only with His Son.
You and I already have received this heavenly blessing.
God has confirmed this by sending His Spirit after us. Hallelujah.
Praise the amazing grace that made us His sons.

God make us blameless before Him
Verse 4 ‘even as he chose us in him before the foundation of the world, that we should be holy and blameless before him. In love’

Not only does God give us every heavenly blessing, but also make us suitable to enjoy His blessing.
It is like a business man trains and educates to make his son fit to inherit his company.
God makes and shapes us to become holy and blameless people who could enjoy every blessing in the heavenly places.

How blameless are we?
‘before him’ means before God.
There is no flaw when looked through the burning eyes of God.
This is who we are before God.

Our reality has many problems and flaws.
Then how do we become blameless and holy?
Through Spirit and Word in God’s love.

Even after we become His sons, it takes times to live like one.
It doesn’t not take long to make our looks beautiful.
We only need to put on make-ups, wear fancy cloth, and comb our hair.
However, to live and act like a gentleman and a lady, we need to be articulate and have a good character.
That is why we need time and a training.
Likewise, to live as children of God, blameless and holy, it takes time and a training.
God trains us with His Spirit and Word. Our teacher is Word and Spirit.
David had many trainings from God.
He prayed in Psalm 51:2, ‘Wash me thoroughly from my iniquity, and cleanse me from my sin!’
David’s life was far from prosperity. His life was stained with sins, and he went through the valley of death just like the wild flowers on the plain.
However, it was only by His grace that he was able to endure.
His psalms are filled with his groaning and crying out.
But his psalms are concluded with praising the grace of God for hearing his long sound of agony.
His psalms are filled with moaning and repentance of life.
But his psalms are concluded with praising the grace of God for not despising the broken and contrite heart.
His psalms are filled with fighting against his enemies.
But his psalms are concluded with praising the grace of God for saving the righteous.

God’s grace forgives us of all our sins and makes us holy and blameless.
Even though we are full of sins and flaws, that is not who we are.
We are not pale, old and sick.
We are glorious, blameless and holy. That is who we are ultimately. Hallelujah.
Praise the grace of God who makes us blameless and holy.

3. Grace is in Christ.
Verse 3, ‘Blessed be the God and Father of our Lord Jesus Christ, who has blessed us in Christ with every spiritual blessing in the heavenly places’

God’s grace is given through God’s beloved Son.
Not only are sins forgiven in Christ, but we have become God’s sons and received all blessings in Christ.

In old days, when challenged a king, three generations were executed.
But the king’s only son was beheaded in the place of a traitor whose three generations were bound to die.
Not only that, a king made this traitor his son.
And a king gave him all the authorities and privileges as his son.
A traitor received immeasurable grace because a king’s son.
We have received this immeasurable grace.
Salvation, Eternal Life, Atonement and Justification were given in His Son Christ Jesus.

It is evident in today’s text.

God has chosen us in His Son Christ Jesus.
Verse 4, ‘even as he chose us in him before the foundation of the world’

God made us His sons in His Son Christ Jesus.
Verse 5, ‘he predestined us[b] for adoption to himself as sons through Jesus Christ’

God gave us his heavenly blessings in His Son Christ Jesus
Verse 3 ‘who has blessed us in Christ with every spiritual blessing in the heavenly places’

God made us blameless in His love.
Verse 4 ‘that we should be holy and blameless before him. In love’

God gives us all His grace in His beloved Son.
Verse 6 ‘he has blessed us in the Beloved ‘

Because the work of Jesus Christ, God’s only begotten Son, we are given His grace freely.
Jesus Christ is the only way and means of God’s grace.
Give praise to the grace of God that is given in Christ Jesus.

4. Give praise to the Glory of Grace.
Verse 6 ‘to the praise of his glorious grace, with which he has blessed us in the Beloved’

The glory of grace is the mysterious word.
It means that the attribute of grace is Glory.
God’s grace work with God’s glory.
Where God’s grace is, is revealed God’s glory.
Especially because it is given through His beloved Son, His grace is Glory.
His glory is given through His grace.

What we have to do now is that we need to praise the glory of grace which is given according to His purpose.
The more we praise the glory of grace, the more we enjoy His glory of grace.
God has already given His glory abundantly.
Our praise does not add to his grace.
God gave His perfect grace in His Son. The overflowing Grace.
His grace embraces us.
From our front, back, left and right, His grace bounds us.
The more we praise, the more we realize the depth of His grace and fall into His sea of grace.
Let us give praise to the glory of grace.