sermon_title.jpg


총 게시물 132건, 최근 0 건

의롭다하심을 얻은 후에 오는 환난

글쓴이 : 최고관리자 날짜 : 2018-08-21 (화) 22:20 조회 : 51
설교일 : 2018년 8월 19일
설교자 : 담임목사 서삼정
본문말씀 : 로마서 5:1-8


의롭다 함을 얻은 후에 오는 환난 롬5:1-5
  
의롭다 함을 얻은 후에도 환난이 온다.
죄 사함을 받고 의롭다 함을 얻고 하나님의 자녀가 된 후에 환난을 만나면 매우 당황하게 된다.
의롭다 함을 얻고 하나님의 자녀가 되었으니 모든 일이 형통해야 하는데 왜 이런 환난이 오는가? 하는 의문이 생기기도 한다.
  
그러나 믿는 자에게는 환난이 더 이상 저주가 아니다.
믿는 자에게는 환난도 유익이다. 
가장 좋은 향수는 발칸산 꼭대기의 장미에서 나오는 향수라고 한다.
그런데 중요한 것은 그 꽃을 언제 꺾는가 하는 것이다. 밤 12시부터 2시간 내에 꺾어야지 그 시간이 지나면 향기가 줄어든다고 한다. 낮에 꺾으면 40 %가 줄어드는 것이 과학적으로 증명되었다고 한다.
인생의 가치는 밤과 같은 환난 때에 가장 크게 나타난다.
하나님의 은혜도 환난 때에 가장 크게 나타난다.
하나님의 기적도 환난 때에 가장 크게 나타난다.
하나님의 영광도 환난 때게 가장 크게 나타난다.
  
그러므로 환난 중에서도 즐거워 하라고 하신다.
우리가 환난을 당해도 즐거워 해야 할 이유를 도날드 부르시 라는 신학자는 이렇게 말했다.
“죄인을 위하여 하신 그리스도의 사역은 완성되었지만 죄인 안에서 이루시는 그 분의 사역은 아직 끝나지 않았다. 성령께서 우리 안에 와서 사시면서 그 분의 거룩한 목적을 이루어 가시는데 환난도 사용하신다.”
  
이제 우리가 어떻게 의롭다 함을 얻었으며 의롭다 함을 받은 우리에게 환난을 통해 어떻게 그 분의 거룩한 목적을 이루어 가시는 지 말씀을 전하려고 한다.
  
믿음으로 의롭다 함을 얻었다.
1절 “그러므로 우리가 믿음으로 의롭다 하심을 받았으니”
  
“그러므로“ 는 앞서 예수 그리스도께서 이루어 놓으신 죄 사함과 의롭다 하심을 말씀하신 결과로 오는 것을 나타낸다.
4장 25: 예수는 우리 범죄한 것 때문에 내어줌이 되고 또한 우리를 의롭다 하시기 위하여 살아나셨느니라.
“그러므로 ” 우리는 믿음으로 의롭다 하심을 받았다. 
  
우리가 믿음으로 의롭다 함을 얻은 것은 그 이전에 예수님께서 십자가에 죽으시고 부활하신 결과 라는 뜻이다. 
믿음이 의롭게 하는 것이 아니다. 믿음이 의롭다 함을 만드는 것이 아니다.
믿음은 예수님께서 다 이루신 의롭다 함을 내 것으로 받아드리는 것 뿐이다.
믿음은 의롭다 함을 얻는 공로가 아니다.
공로는 예수 그리스도의 십자가의 죽으심과 부활 뿐이다.
  
또한 믿음까지도 하나님이 주신 선물이기 때문에 은혜로 받은 것이다.
그러므로 우리는 오직 하나님의 은혜로 의롭다 함을 받았다.
의롭다는 것은 죄 사함을 받을 뿐 아니라 존재 자체가 의인이라는 것이다.
이런 엄청난 축복을 예수 그리스도께서 다 이루어 놓으셨고
우리는 그저 믿음으로 받아 드려서 내 것이 되었다. 
그 믿음까지 선물로 주셨으니 모든 것이 은혜일 뿐이다.
  
우리가 믿음으로 의롭다 함을 받은 결과가 무엇인가?
  
* 하나님과 화평하게 되었다.
1절 “우리 주 예수 그리스도로 말미암아 하나님과 화평을 누리자”
  
화평이란 화목하게 된 관계에서 오는 것이다. 
우리가 죄인일 때는 하나님과 원수 상태에 있었다.
우리가 어떤 사람과 불화하거나 적대관계가 되면 매우 불편하고 불행하다.
하물며 하나님과 적대관계였을 때 우리는 불행하고 두렵고 무서울수 박에 없었다.
  
그러나 이제는 더 이상 하나님과 적대 관계가 아니라 화평한 관계가 되었다.
우리가 하나님과 화평하게 된 것은 휴전 상태가 아니라 완전하고 영원한 것이다. 
다시는 하나님과 적대관계가 될 수가 없다.
하나님과 영원히 화목하고 화평한 관계로 회복되었다.
어떻게? 우리 주 예수 그리스도로 말미암아! 할렐루야
  
관계회복만 아니라 실제적으로 화평을 누리자 고 했다.
하나님과 원수되었다가 그 관계가 화평한 관계로 회복된 자는 마음의 평안을 누릴수 있기 때문이다.
하나님과 진정 화평한 자는 다른 사람과도 화평을 누릴수 있다.
  
여러분, 믿음으로 의롭게 된 것을 믿는가?
그렇다면 이제 하나님과 화평을 누리자.
우리 스스로 힘으로가 아니라 우리 주 예수 그리스도로 말미암아 화평을 누리자.
예수님은 우리와 하나님과의 관계 회복만이 아니라 
예수님은 매일 화평을 누리도록 도와 주신다.
다른 사람과도 화평을 누리도록 도와주신다. 
  
* 은혜에 들어감을 얻었다.
2절 “또한 그로 말미암아 우리가 믿음으로 서 있는 이 은혜의 들어감을 얻었으면 ”
  
은혜에 들어감을 얻었다는 그리스어는 가까이 가져가다 는 의미가 있다.
우리가 은혜에 들어감을 얻었다는 말은 단순히 허락받았다는 의미가 아니라
우리를 은혜주시는 하나님 가까이 가져다 놓았다는 말이다.
  
예수 믿는 자는 은혜의 세계에 들어와 있다.
은혜의 세계에 머물고 있다는 뜻이다.
예수 믿는 우리가 얼마나 복받은 사람인가 ?
은혜를 누리며 살기 바란다.
  
은혜에 들어감을 얻은 것도 예수 그리스도로 말미암아 서이다.
우리가 은혜에 들어가는 것이 아니라 들어감을 얻은 것이다.
예수 그리스도로 말미암아 그 은혜의 세계 속에 들어감을 얻는 것이다.
오직 예수 그리스도의 은혜로 구원을 받았고 의롭다 함을 받았고 하나님의 자녀가 되었고
은혜의 보좌 앞에 놓여져 있게 된 것이다. 할렐루야.
  
* 하나님의 영광을 바란다.
2절 “하나님의 영광을 바라고 즐거워 하느니라.”
이것은 미래에 하나님의 영광에 참여하게 될 것을 바란다는 의미다.
여기 바란다 는 말은 막연하게 기대한다는 말이 아니다. 
여기 “바란다”는 말은 그리스어로 확신 이란 뜻이 있다.
장차 하나님의 영광에 참여할 것을 확신하고 즐거워하는 것이다.
우리가 하나님의 거룩한 임재를 경험하고 나면 하나님의 영광이 얼마나 좋은 것을 알게 된다.
그리고 그 영광에 들어가 살기를 갈망하게 된다.
이런 사람은 환난 가운데서도 즐거워할수 있다. 
  
2. 환난 중에 즐거워하라.
3절 “ 다만 이뿐 아니라 우리가 환난 중에도 즐거워 하나니 환난은 인내를 인내는 연단을 연단은 소망을 이루는 줄 앎이라.”
  
환난 중에 즐거워하라는 것은 환난 자체를 즐거워 하라는 말씀이 아니다.
환난 자체는 결코 즐거운 것이 아니다. 
환난을 통해서 하나님이 우리를 향하신 거룩한 목적을 이루어 가시기 때문에 즐거워하라는 것이다.
곧 하나님이 우리를 향하여 이루어 가시는 그 거룩한 목적을 바라보며 즐거워하라는 것이다.
환난을 통해서 하나님이 이루어 가시는 거룩한 목적이 무엇인가?
  
* 환난은 인내를 만든다.
인내는 원문의 뜻이 한 마음을 유지하는 것이다. 이는 하나님께 집중하는 것이다.
그 집중하는 마음을 계속 지켜 가는 것이 인내다.
이 세상에 빠졌던 우리가 환난을 당하면 하나님과 하나님의 나라에 집중하게 된다.
육신의 정욕과 안목의 정욕과 이생의 자랑에 빠졌던 우리가 환난을 통해서 하나님의 거룩하심과 그 영광에 집중하게 된다. 환난 없이 인내를 배울수가 없다.
  
어느 목사님이 중한 병을 앓으면서 잡스러운 욕심이 사라지고 아웅다웅 다투던 마음이 깨끗이 정리되는 것을 느겼다. 점점 눈이 밝아지고 멀리 보이던 하나님이 가까이 보이는 것을 체험했다.
그리고 지난 2년 동안 병 때문에 불평하며 보냈던 시간을 생각하며 하나님, 제가 너무 좋은 기회를 놓쳤네요 좀 더 연단받을수 있었고 하나님의 영광을 좀 더 가까이 보고 좋아할수 있는 기회였는데 놓쳐 버렸네요 하면서 회개했다. 
그 때 그는 이 본문을 가지고 설교를 준비하면서 세상이 모르는 기쁨을 넘치도록 부어 주시려고 병이라는 환난을 주신 것을 인하여 감격해서 울었다고 했다.
  
이처럼 환난을 통하여 한 마음으로 하나님께 집중할수 있는 인내를 만들어 가신다.
  
* 인내는 연단을 만들어간다.
연단 이라는 말의 원문의 뜻은 시험을 거치다 라는 뜻이다.
미완성품이 시험을 거치면서 완성품이 되는 것을 말한다.
마치 불순물이 많이 섞인 미완성품인 금이 불 속에서 제련받으므로 순금이 되는 것과 같다.
믿음의 확신이 없던 사람이 환난을 거치면서 믿음의 확신을 갖게 된다.
불순물이 많던 우리들이 환난을 거치면서 불순물이 하나씩 제거되고 점점 순도 높은 신앙인이 된다.
혹시 지금 뜨거운 불 속에서 제련 받는 것과 같이 고통을 당하고 있는가?
고통을 바라보지 말고 나의 불순물이 제거되고 있는 것을 바라보라.
그러면 고통 속에서도 즐거워할수 있다.
  
* 연단은 소망을 이룬다.
이 소망은 장차 있을 영광에 대한 소망을 가르친다.
우리에게 소망을 주신 장래 영광은 확실한 것이지만 그 소망을 이루어 가는 과정이 있다.
그 과정은 우리를 소망에 합당한 사람으로 만들어 가시는 것이다.
환난은 우리의 세상적인 것을 제거해 주고 참된 소망을 더욱 가지게 해 주며 확신을 준다.
환난이 우리의 소망을 없에는 것이 아니라 하나님의 더 큰 사랑을 경험하게 된다.
환난 가운데서 주시는 하나님의 위로가 하나님을 더욱 사랑하게 되고 신뢰하게 만들어준다.
우리가 환난을 겪을 때 비로소 우리가 참으로 신뢰하고 바라는 것이 이 세상인지 영원한 하나님의 나라인지 들어나게 된다.
  
여기 환난은 포도즙 틀에서 포도즙을 짜내듯이 피와 땀과 눈물과 우리의 진액을 짜내는 고통을 뜻한다.
그 환난 가운데서도 즐거워 하라고 하셨다.
단순히 환난을 견디라고 하지 않고 즐거워하라고 하셨다.
그렇게 극심한 환난 중에서 어떻게 그렇게 즐거워 할수 있는가?
환난을 통해서 하나님이 이루어 가시는 놀라운 일들을 믿음으로 바라보기 때문이다.
  
3. 성령이 소망을 이루어 주신다.
5절 “소망이 우리를 부끄럽게 하지 아니함은 우리에게 주신 성령으로 말미암아 하나님의 사랑이 우리 마음에 부은바 됨이니”
  
우리가 가져야 할 소망은 하나님의 영광에 이르는 것이다.
우리 안에 계신 성령님께서 그 소망을 이루어 주신다.
성령님은 우리를 하나님의 영광에 이르도록 인도하실뿐 아니라
우리를 그 영광에 참여하기에 합당한 사람으로 만들어 가신다.
  
예를 들어서 굉장히 지체 높은 분들이 모이는 어떤 자리에 당신이 혹시 초대를 받았다고 생각해 보라. 초대 받은 것은 대단히 기쁜 일이다.
그러나 만약 당신이 거기에 어울리수 없는 자라면 그 모임이 복이 아니라 짐이 될 것이다.
  
그러므로 하나님은 자신의 그 놀라운 영광에 우리를 참여하게 하실뿐 아니라
우리 존재가 그 영광에 합당한 사람이 되도록 만드신다.
이것이 하나님의 거룩한 목적이다.
그 목적을 위하여 오늘도 성령님은 우리를 위해 일하고 계신다. 
우리 안에 계신 성령님께서 오늘도 우리를 그 영광에 맞는 자로 만들어 가신다.
  
또한 성령님은 하나님의 사랑을 우리에게 부어주신다.
성령으로 말미암아 하나님의 사랑이 우리에게 부은바 됨이라 하셨다.
붓는 다는 말은 물이나 기름을 연상케 한다.
물을 부으면 구석 구석 흘러간다.
하나님의 사랑이 너무도 풍성해서 우리 마음 구석 구석 까지, 우리 삶의 구석구석까지 차고 넘친다.
하나님의 사랑을 우리에게 물 붓듯이 계속 부어주신다. 
하나님의 사랑이 끊임없이 풍성하게 부어주신다. 
  
우리에게 부어지는 그 사랑이 얼마나 큰 사랑인가?
6절 “우리가 아직 연약한 때에 기약대로 그리스도께서 경건하지 않은 자를 위하여 죽으셨도다”
연약할 때는 믿음이 약할 때를 뜻하는 것이 아니라 전혀 믿음이 없는 죄인된 상태를 뜻한다.
8절에서 우리가 아직 죄인 되었을 때에 그리스도께서 우리를 위하여 죽으심으로 하나님께서 우리를 사랑하시는 것을 확실하게 보여주셨다고 하셨다.
누가 죄인을 위하여 아들을 죽음에 내어주겠는가?
누가 원수를 위하여 아들을 죽음에 내어주겠는가?
하나님이 우리를 너무도 사랑하셔서 그 독생자를 내어 주셨다.
그리고 기약대로 죽으셨다고 하셨다.
그 사랑은 일시적인 감정적인 사랑이 아니라 만세전부터 계획된 것이다.
이처럼 큰 사랑이 성령으로 우리 마음에 부은바 되었고 계속 부어지고 있다.
  
우리의 소망이 무엇인가? 
유명한 사람, 성공한 사람이 되는것이 아니라 하나님이 원하시는 사람이 되어 영광에 이르는 것이다. 
성령님이 나를 하나님이 원하시는 사람으로 만들어 가신다. 성령님은 결코 실패하지 않으신다. 
빌 1:6 너희 안에서 착한 일을 시작하신이가 그리스도 예수의 날 까지 이루실줄 우리는 확신하노라.
여러분, 확신합니까?
  
우리가 의롭다 하심을 얻은 후에도 환난이 있다.
그러나 죄 아래 있었을, 저주 아래 있을 때와 다르다. 그 때는 그저 환난일 뿐이다.
그러나 이제 은혜 안에 있는 자가 되었기 때문에 그 어떤 것도 은혜다.
넘어져도 은혜요 일어나도 은혜다. 성공해도 은혜요 실패해도 은혜다. 평안도 은혜요 환난도 은혜다.
그래서 환난 가운데서도 즐거워하라고 하셨다.
진짜 하늘에 소망을 둔 자는 환난 가운데서도 즐거워할수 있다.


Suffering after Justified
Romans 5:1-5

Suffering comes even after we are justified.
It can be very shocking to go through suffering after becoming a child of God and receiving justification and righteousness. 
There are questions such as: 
“If I have received justification and become a child of God, why does all this suffering come?”

But for the believer, suffering is no longer a curse.
Suffering is also beneficial to the believer.
The best fragrance is said to come from a rose atop the Balkans. But what is important is when the flower is picked. It is believed the best time to pick the flower is from 12AM-2AM; if it is picked after, the fragrance is reduced. There is a scientifically proven 40% drop in fragrance if the rose is picked during the day. 

The value of life is greatest at the moment of a suffering like night
The grace of God is also greatest during suffering.
The miracles of God are greatest during suffering.
The glory of God is also greatest during suffering.

Therefore, one must be joyous during suffering.
The theologian Donald Burgess reasoned, “The ministry of Christ for sinners has been completed, but the ministry of sinners has yet to come to an end. As the Holy Spirits comes and dwells within us and fulfills His holy purpose, He also uses suffering.”

We will now speak of how and to whom we are justified, and how His holy purpose is accomplished through suffering.

I have been justified through faith.
Rom 5:1 “Therefore, since we have been justified through faith…”

“Therefore” indicates Jesus Christ’s forgiveness of sins and righteous.
Rom 4:25 “He was delivered over to death for our sins and was raises to life for our justification.”
“Therefore” we are justified through faith.

To be justified by faith means that Jesus died on the cross and was resurrected. Faith is not justification. Faith did not create justification.
Faith is accept the justification of Christ as mine.
Faith is not a merit of justification. 
Merit is the death and resurrection of the cross of Jesus Christ.

Also, because faith is a gift from God, it is received by grace.
Therefore, we are justified by the grace of God.
Justification is not just the forgiveness of sins, but righteousness itself.
This great blessing was fulfilled by Jesus Christ.
We just received it by faith and it became mine.
Because faith was a gift, everything is by grace.

What do you think is the result of being justified by faith?

*He was at peace with God.
Rom 5:1 “…we have peace with God through our Lord Jesus Christ…”

Peace comes from a reconciled relationship.
When we were sinners, we were enemies with God.
We become uncomfortable and unhappy when we are hostile or in disagreement with someone.
When we were in a hostile relationship with God, we could only be miserable, scared, and afraid.



However, we are no longer in hostility with God, but at peace.
Our peaceful relationship is not a ceasefire, but complete and eternal.
We can no longer be in a hostile relationship with God.
It was restored to an eternal peace and harmony with God.
How? Through our Lord Jesus Christ! Hallelujah!

He not only renewed the relationship but also enjoyed the peace.
It is because those redeemed by God and whose relationships have been restored by a peaceful relationship can enjoy peace of mind.
He who is at peace with God can be at peace with others.

Everyone, do you believe you were justified by faith?
If so, let us enjoy peace with God!
Let us not enjoy peace by ourselves but by our Lord Jesus Christ.
Jesus not only restores our relationship with God, but helps us enjoy peace daily. He helps others to enjoy peace.

* I got into grace.
Rom 5:2 “..through whom we have gained access by faith into His grace in which we now stand.”

The Greek word for grace means “to bring closer”.
That we have gotten into grace does not mean we are simply permitted, but that we have been brought closer to the gracious God.

He who believes in Jesus has entered the world of grace.
It means to stay in the world of grace.
How blessed are we who believe in Jesus?
Enjoy living with grace.

It is through Jesus Christ that we have received grace.
It is not that we are entering grace, but have gained entrance to grace.
It is through Jesus Christ that we enter into the world of grace.
Only by His grace have we been saved, justified, and become children of God, and be placed before the throne of grace. Hallelujah.
* I want the glory of God.
Rom 5:2 “..and we boast in the hope of the glory of God.”
This means that we hope to be part of God’s glory in the future.
Here, I do not mean vague expectation.
The phrase “I hope” means “I am convinced” in Greek.
I am sure that I will be delighted to participate in God’s glory in the future.
Once we experience God’s holy presence, we can see how good His glory is.
I long to live in that glory.
Someone like this can remain joyous in the midst of suffering.

2. Rejoice in times of suffering.
Rom 5:3 “Not only so, but we also glory in our sufferings, because we know that suffering produces perseverance..”

To rejoice in times of suffering is not to say you should enjoy the suffering itself.
Suffering is never pleasant. It is to rejoice because God has accomplished the holy purpose for us through suffering. 
It is to rejoice in seeing the holy purpose God accomplishes for us.
What is this holy purpose God accomplished through suffering?

* Suffering creates patience.
Patience is to maintain one heart. This is to focus on God.
Patience is keeping the mind focused.
When we, who have fallen into the world, are afflicted, we focus on God and His Kingdom.
Through suffering, we, who have indulged in the lust of discernment, the pride of life, are focused on God’s holiness and glory.
Perseverance cannot be learned without suffering.

A pastor suffered from a serious illness; his nostalgic greed disappeared, and he felt his oppressed mind start be cleaned anew. His eyes grew brighter, and the God seen from far away, seemed much closer.


He confessed, “I think about the times I’ve complained about my illness over the passed 2 years. God, I’ve missed many great opportunities. I could have received more podiums, seen and enjoyed growing closer to your glory but I missed it.”

Then he prepared a sermon with this confession and cried because through this time of sickness and suffering he could show an overflow of joy the world did not know of.

Through this suffering, he persevered to focus on God with one mind.

* Patience creates perseverance.
The original meaning of the word means to “pass a test.” 
An unfinished product becomes a finished product as it passes a test.
Gold has a lot of impurities, but as it is refined in fire, it becomes pure gold.
A person uncertain of faith becomes assured by faith through suffering.
We have many impurities, but as we persevere through suffering, those impurities are removed one by one until we become high-purity believers.
Are you suffering as if you are smelting in a hot fire?
Do not focus on the suffering, but the impurities being removed.
Then, you can be joyous through suffering.

* Perseverance fulfills hopes.
This hope teaches hope for future glory.
Although the hope future glory has given us is certain, there is a process of fulfilling that hope. The process is to make us people worthy of hope.
Suffering removes our worldly things, gives us true hope, and gives us confidence. Suffering does not remove our desires, but allows us to experience greater love for God. 
In suffering, the comfort of God allows us to love and rely on Him more.
Only when we suffer do we realize if we truly rely and hope in the world, or in the kingdom of God.

The suffering here refers to the pain of squeezing out our blood, sweat, and tears to that of squeezing out grape juice in a winepress.
We are to be joyous in this time of suffering.
He has said to not simply endure suffering but to rejoice through it.
How could you rejoice through such terrible suffering?
By faith we see the wonderful things God accomplishes through suffering. 

3. The Holy Spirit fulfills hope.
Rom 5:5 “And hope does not put us to shame, because God’s love has been poured out into our hearts through the Holy Spirit, who’s been given to us.”

The hope we need to have is the hope to reach the glory of God.
The Holy Spirit dwelling in us fulfills that hope.
The Holy Spirit not only leads us to God’s glory, but also makes us worthy to participate in that glory.

For example, imagine being invited to a place where only high-level people gather. That kind of invitation would be greatly pleasurable. But if you cannot fit in, the meeting would be burdensome rather than a blessing. 

Therefore, God not only allows us to partake in His amazing glory, but makes us worthy of His glory. This is the divine purpose of God
Today, the Holy Spirit is working for the purpose for us.
The Holy Spirit in us makes us a fit for His glory.

The Holy Spirit also pours out His love to us.
The love of God through the Holy Spirit is poured out upon us. 
Pouring refers to the pouring of water or oil.
If water is poured, it fills everywhere.
The love of God is so abundant, it fills every corner of our lives.
He continues to pour out His love as if water.
God’s love is constantly abundantly pouring out.

Just how great is the love that is poured on us?
Rom 5:6 “You see, at just the right time, when we were still powerless,
Christ died for the ungodly.”
This refers not to a weak faith, but a sinful state with no faith at all.
Verse 8 stated when we were still sinners, Christ showed God’s love for us by dying for us.
Who would deliver their sons to death for sinners?
Who would deliver their sons to death for the enemy?
God loved us so much He gave His only begotten Son.
He died according to the Covenant.
The love was not a temporary emotional love, but was planned from the beginning. This great love has been poured into our hearts by the Holy Spirit and is constantly pouring out.

What is our hope?
It is not a famous or successful person, but a person glorified by God.
The Holy Spirit makes me a person God wants. The Holy Spirit never fails.

Philippians 1:6
“…being confident of this, that he who began a good work in you will carry it onto completion until the day of Jesus Christ.”

Everyone, are you certain?

There is suffering even after we have been justified.
But it is different from when we were under sin. At that time, it was just pain.
But now because we are in grace, that suffering is of grace.
Grace can fall, grace can rise. Grace is success, and grace is failure.
Peace is grace, and suffering is grace. 
Thus, we are to be joyous in times of suffering.
Those who have true hope in Heaven can rejoice in the midst of suffering.