sermon_title.jpg


총 게시물 287건, 최근 0 건

어려울수록 믿음으로 살자

글쓴이 : 아틀란타제… 날짜 : 2021-09-09 (목) 01:06 조회 : 32
설교일 : 2021년 9월 5일
설교자 : 담임목사 서삼정
본문말씀 : 하박국 2:1-4
설교원고 : _9_5_Sermon_어려울수록_믿음으로_살자.pdf (58.5K), Down : 0, 2021-10-05 22:00:49


어려울수록 믿음으로 살자  합 2:1-4

어려울수록 믿음으로 살자.
개인적으로나 시대적으로나 어려울 때는 더욱 믿음으로 살아야 한다.
지금 이 시대는 코로나 뿐 아니라 자연환경 천재지변, 전쟁과 갈등 등 어려운 시대다.
개인적으로도 나름대로 어려움이 다 있다.
하나님은 사랑하는 자에게도 때때로 어려움도 주신다.
하나님이 어려움을 주시는 목적은 같다.
우리가 잘못해서 어려움을 주실 때나 우리가 잘 할 때 시련을 주실 때나 그 목적은 같다.
그 목적은 우리를 하나님 앞에 더 바로 세우시고 더 깨끗게 하시고 더 믿음을 주시기 위해서다. 
그 목적은 하나님의 선하신 뜻을 이루시기 위해서다. 
하나님의 선하신 가장 큰 뜻은 우리를 구원하시는 것이고 우리를 통해 보다 더 많은 사람을 구원하시고 마침내 온 열방이 여호와의 영광을 인정하며 찬양하는 것이다.
하나님이 유다 민족을 징계하시고 시련을 주신 목적도 동일하다.
하나님이 유다 민족을 선택하시고 그 민족이 잘못할 때 징계하시고 어려움을 주심으로
그들을 하나님의 택한 백성으로 바로 세우시고 그 민족을 통해 열방을 구원하시고 온 열방으로 여호와의 영광을 인정하고 찬미하는 것이었다.
이것이 하나님이 유다민족에게 주시는 징계와 시련의 가장 큰 목적이었다.
하박국서는 이것을 알게 해 주시는 교과서이다.

하박국 시대는 유다민족이 하나님을 떠나서 우상을 섬기고 영적으로 타락하고 도덕적으로 부패하고 경제적으로 핍절하고 곤고하며 한 때였다.
하박국 선지가 하나님께 이 민족을 죄에서 돌이켜 달라고 얼마나 기도했겠는가?
그래서 하박국서는 하나님 언제까지 나의 기도를 들어주지 않으시렵니까? 하는 탄원으로 시작된다.
1: 2 “여호와여 내가 부르짖어도 주께서 듣지 아니하시니 어느 때까지리이까 내가 강포로 말미암아 외쳐도 주께서 구원하지 아니하시나이다
하나님 언제까지 우리 민족의 강포와 겁탈과 분쟁과 패역과 죄악을 보고만 계시렵니까?
언제 이들을 돌이키시고 회복시키시렵니까? 하며 원망섞인 기도를 했다.
하나님은 거기에 대해서 대답하지 않겠다고 하셨다.

하나님은 오히려 갈대아 사람, 즉 바벨론을 들어서  유다 민족을 심판하시겠다고 하셨다.
6절 “ 보라 내가 사납고 성급한 백성 곧 땅이 넓은 곳으로 다니며 자기의 소유가 아닌 거처들을 점령하는 갈대아 사람을 일으켰나니”
어려운 현실 때문에 부르짖는 그에게 더 암담해 보이는 미래를 말씀하신 것과 같다.
하박국 선지자는 하나님의 말씀을 받아드리기 어려웠다. 
이 민족은 하나님의 택한 민족인데 어찌 더 악한 이방인을 들어서 하나님의 백성을 치게 하시는가? 
저 악하고 사나운 바벨론이 계속 열국과 민족들을 무자비하게 살육하는 옳습니끼? 하고 항변했다. 
1:17 그가 그물을 떨고는 계속하여 여러 나라를 무자비하게 멸망시키는 것이 옳으니이까

2장은 하박국이 자기의 질문에 대한 하나님의 답을 듣기 위해 높은 성루에 올라가 기다리는 것으로 시작된다.
2:1절 “내가 내 파수하는 곳에 서며 성루에 서리라 그가 내게 무엇이라 말씀하실는지 기다리고 바라보며 나의 질문에 대하여 어떻게 대답하실는지 보리라”
이에 하나님은 그에게 “의인은 그 믿음으로 살리라“ 고 대답해 주셧다.
어려워도 힘들어도 이해가 되지 않아도 의인은 믿음으로 살아야 한다.

하나님이 계획하신 대로 이루시는 것을 믿어라. 
2절 “여호와께서 내게 대답하여 이르시되 너는 이 묵시를 기록하여 판에 명백히 새기되 달려가면서도 읽을수 있게 하라.”

“묵시”는 비젼, 환상인데 하나님이 계획하신 것을 청사진으로 알려주시는 것을 뜻한다.
하나님이 자신의 계획하신 것을 숨겨두셨다가 때가 될 때 알려주신다.
하나님이 계획자시다.  하나님은 자신의 계획하신 대로 일하신다.
역사는 그냥 진행되는 것이 아니다.
하나님이 계획하신 대로 진행되어 간다. 
역사의 뒤안길을 돌아보라. 하나님이 예언하신 대로 다 되어왔지 않은가? 
선지자들을 통해 예언한 대로 다 이루어져 왔다.
역사의 마지막에 대해서도 다니엘서와 계시록에 예언하신 대로 되어왓고 되어가고 있다.

인류 역사 뿐 아니다.
우리 개인의 인생도 그냥 살아온 것이 아니다.
다 하나님이 계획하신 대로 살아온 것이다.
내가 아주 어릴 때 증외조모님이 나의 대하여 예언하신 대로 나의 인생이 되어왔다. 
나는 성경의 예언이 그대로 이루어진 것을 보면서 하나님이 계획하신 대로 역사를 진행하시는 것을 믿을뿐 아니라 
하나님이 나 자신에게 말씀해 주신대로, 이루어주신 것을 보면서 나는 하나님이 계획하신 대로 내 인생을 진행해 가시는 것을 확실히 믿는다.
여러분 한분 한분도 다 같다는 것을 믿어라.
여러분도 나와 같은 하나님의 사랑하시는 자녀다.
여러분을 선택하시고 부르시고 예수 믿게 하시고 자녀가 되게 하신 것은 다 하나님이 예정하신대로 이루어 주신 것이다.
우리 인생이 우리에게 있지 않고 우리 인생을 계획하시고 인도하시는 하나님께 있다.

 * 하나님의 계획은 완전하시다. 
우리는 다 나름대로 어떤 계획을 한다.
그러나 누구도 자신이 계획한 대로 다 이루지 못한다.
왜냐하면 계획을 세우는 우리 자신이 완전하지 못하기 때문이다.
또한 계획을 이룰수 있는 능력도 지혜도 부족하기 때문이다.
그러나 하나님의 계획은 완전하시고 계획하신 것을 이루실 능력도 지혜도 완전하시다.
하나님은 영원 전부터 영원까지를 한 눈에 다 보시면서 계획하신다.
하나님은 우리 개인을 위해서도 시작하기 전부터 마칠 때 까지를 내다보시면서 계획하신다.

  * 하나님의 계획 속에는 타임스케줄까지 다 들어있다.
3절 “이 묵시는 정한 때가 있나니 그 종말이 속히 이르겠고 결코 거짓되지 아니하리라.
비록 더딜지라도 기다리라. 지체되지 않고 반드시 응하리라.“

하나님의 계획은 정한 때가 있다고 하셨다.
하나님은 그 정한 때, 그 계획하신 시간표에 따라 인류를 인도하고 계신다.
하나님은 계획하신 시간에 늦지도 않고 이르지도 않게 인도하고 계신다.
 우리 개인의 인생도 계획하신 시간표대로 인도하고 계신다.
결코 빠르거나 늦지 않게 인도하고 계신다.
하나님의 시간표도 완전하시다.
우리는 하나님이 시간표대로 이루시는 것을 믿어야 한다.
우리는 하나님이 시간표대로 때를 따라 돕는 은혜를 주시는 것을 믿어야 하낟.

믿고 비록 더딜지라도 기다려야 한다.
우리는 얼마를 기다려야 하는지 모른다. 그래서 기다리기가 더욱 힘든다.
현실이 힘들 때  기다리는 것은 더욱 어렵다.
그것도 미래까지 암담하게 보일 때 기다리는 것은 더욱 어렵다.
하나님은 하박국 선지에게 그런 때에 기다리라고 하셨다.
현실이 어려울뿐 아니라 미래가 바벨론 때문에 암담하게 보이는데도 기다리라고 하셨다.

우리는 기다리되 불평하지 말고 잠잠히 참아 기다려야 한다.
시편 37:7 “여호와 앞에 잠잠하고 참아 기다리라.”
우리가 오래 기다리다 보면 불평하기 쉽다.
그런 때에도 우리는 믿음으로 잠잠히 참아 기다려야 한다.

하나님은 반드시 계획하신 것을 계획하신 시간에 이루신다.
사탄도 어떤 나라도 그 계획을 막지 못한다.
“더딜지라도 지체하지 않으리라“ 희망을 주시는 말씀이다.
비록 시간이 걸릴지라도 확실하게 정한 시간에 이루어진다는 말씀이다.
더딜지라도 믿음을 잃지 말고 기다리십시오
하나님의 정한 때를 믿고 기다립시다. 

 * 의인은 오직 믿음으로 살리라.
4절 “보라 그의 마음은 교만하며 그 속에서 정직하지 못하나 의인은 그의 믿음으로 말미암아 살리라.”
여기 “그”는 이방인 바벨론을 가르친다.
바벨론을 들어서 유다를 심판하지만 바벨론은 교만하고 정직하지 못한 것을 아셨다. 
그러나 심판 받는 유다는 내가 의인으로 간주한다.나의 택한 백성이기 때문이다.
의인은 관계성에서 오는 말씀이다.
우리가 잘해서 의인이 아니라 하나님과 맺은 언약 때문에 의인이다.
핍박 받고 짓밟히더라도 내 백성 의인이 중요한 인물이다.
내 백성 나의 의인은 오직 믿음으로 살리라.
여기 살리라 하신 것은 하나님이 살게 해 주신다는 말이다. 
하나님을 믿는 자는 하나님이 살게 해 주신다. 
때로는 징계해도 하나님이 살게 해 주신다. 
죽는 것 같아도 하나님이 살게 해 주신다. 
믿는 자는 하나님이 살게 해 주신다. 

우리는 힘으로 사는 것이 아니라 여호와를 믿는 믿음으로 살리라.
우리는 현실에 조건을 보고 사는 것이 아니라 하나님을 믿는 믿음으로 산다.
우리는 돈으로 사는 것이 아니라 하나님을 믿는 믿음으로 산다.
우리는 누구 때문에 사는 것도 아니다. 오직 하나님을 믿는 믿음으로 산다.
다 같이 합시다. “믿음으로 살겠습니다.”

2. 하나님이 계획하신 영광스러운  끝을 바라보고 믿음으로 살자. 
14절 “이는 물이 바다를 덮음 같이 여호와의 영광을 인정하는 것이 세상에 가득함이니라.”

하나님의 계획은 원대하시다
하나님은 현실에 사로잡혀 있던 그에게 현실을 뛰어넘어 원대한 장래를 보게 해 주셨다.
하나님이 그에게 알게 하신 미래는 정한 때가 되면 바벨론을 하나님이 철저히 심판하시고 
그 후에 유다민족을 통해 열방이 하나님의 영광을 인정하게 되는 영광스러운 끝이었다. 

이 예언의 말씀은 이미 이루어진 사건이기도 하다.
“물이 바다 덮음 같이” 하신 것은 복음의 물결이 은혜의 물결이 성령의 물결이 열방을 휩쓸고
지나가게 될 것을 말씀하신 것이다.
이것은 유다민족을 통해서 이 땅에 오신 예수 그리스도를 통해서 열방에게 복음이 전파되고
구원해 주실 것을 말씀하신 것이다.
복음의 물결이 전 구라파와 아프리카와 미국과 남미를 휩쓸고 지나왔다.
지금은 그 물결이 아시아로 흘러 한국을 지나 중국을 지나 인도네시아로 흘러가고 있다.
머지않아 아시아에 전 지역이 복음의 물결로 덮이게 될 것이다.
마침내 온 세계가 하나님의 위대하심과 하나님의 통치와 주권을 인정하게 되고 
하나님을 아는 지식이 온 세상에 충만케 하시겠다는 것이다.
아마도 그 때가 종말이 될 것이다. 

우리 개인도 어려움을 통해 징계와 시련을 주시면서 하나님의 자녀로 바로 세우시고 또 다른 사람을 구원하게 하시고 하나님의 주권과 영광을 널리 높이 들어나게 하신다.
다 같이 합시다. “ 영광스러운 끝을 내다보고 믿음으로 살겠습니다.”

3. 하나님의 계획을 교회를 통해서 이루신다. 
20절 “오직 여호와는 그 성전에 계시니 온 땅은 그 앞에서 잠잠할지니라 하시니라.”

하나님은 계획하신 것을 교회를 통해서 이루신다.
구약의 성전은 신약교회의 모체다.
여호와는 성전에 계시니 하신 말씀은 하나님이 성전을 통해서 통치하신 것을 강조하신 말씀이다.
하나님이 구약 시대는 성전 중심으로 통치하신 것을 우리는 성경을 통해서 안다.
하나님이 오늘 날에는 교회를 통해서 하나님의 계획을 이루어 가신다.
하나님은 교회를 통해 열방을 구원하시는 복음 운동, 성령운동을 이루어 오셨다.
교회는 단순히 믿는 사람들이 모이는 공동체가 아니다.
교회는 하나님이 통치하시는 그 이상의 것이다.
하나님은 교회를 통해서 자신의 계획을 알리시고 계획을 이루어 오셨고 이루어 가신다.

우리는 성전에 계시는 하나님 앞에서 잠잠해야 한다.
하나님께 항의 하며 질문했던 하박국은 성전에 계시는 하나님의 실존 앞에서 잠잠히 입을 다물 수밖에 없었다.
이사야는 성전에 높이 들리신 여호와를 뵈옵게 되었다.
여호와의 옷 자락은 온 성전에 가득했고 그의 영광 앞에 성전 문지방까지 흔들렸다.
여호와의 실존 앞에서 천사들은 얼굴과 발을 가리고 오직 “거룩 거룩 거룩!” 하고 외쳤다.
이 환상을 본 이사야는 “오 화로다 나는 망하게 되었도다” 하고 엎드렸다.

오늘 우리가 하나님의 실존을 체험하지 못해서 너무 인간적인 생각으로 말할 때가 있다. 
모든 것은 하나님이 하신다.
그러므로 우리는 인간적인 생각이나 인간적으로 말하지 않아야 한다.
우리는 하나님이 통치하시고 행하시는 대로 잠잠히 순종하고 따라가야 한다.
교회는 하나님이 통치하시며 교회를 통해서 계획하신 것을 이루시기 때문에 
교회는 작은 하나님의 나라다.
우리는 교회가 얼마나 중요하고 영광스러운가를 알아야 한다.
우리는 교회생활을 어떻게 해야 하는가를 생각해야 한다.

하나님이 우리 눈을 열어 주시기를 바란다.
단 한번이라도 하나님의 실존 앞에서 엎드려지는 체험을 할수 있었으면 좋겠다.
내 눈 주의 영광을 보네,  우리 가운데 서신 주님,
주님의 얼굴은 온 세상 향하고, 주의 옷자락은 이 성전에 가득하며 
주의 영광은 온 땅 가득해“

다 같이 합시다. “여호와는 그 성전에 계시니 온 천하는 그 앞에서 잠잠할지니라.”

오늘의 말씀을 믿음으로 받았으면 이제 선포할 때 아멘으로 화답하시기 바란다.
“하나님이 계획하신 대로 모든 것을 행하시는 줄 믿습니다.”
“하나님이 계획하신 시간을 따라 이루시는 줄 믿습니다.”“비록 늦어지더라도 하나님의 시간을 기다리겠습니다”
“하나님이 계획하신 영광스러운 끝을 바라보고 믿습니다.”
“하나님의 계획을 교회를 통하여 이루시는 것을 믿습니다”

어려울수록 믿음으로 삽시다. 

==============================================================


Living By Faith in Troubled Times

[Habakkuk 2:1-4]


Habakkuk 2:1-4

1 I will stand at my watch and station myself on the ramparts; I will look to see what he will say to me, and

what answer I am to give to this complaint. 2 Then the Lord replied: “Write down the revelation and make

it plain on tablets so that a herald may run with it. 3 For the revelation awaits an appointed time; it speaks

of the end and will not prove false. Though it linger, wait for it; it will certainly come and will not delay. 4

“See, he is puffed up; his desires are not upright - but the righteous will live by his faith -

The harder life gets, the more we live by faith.

In difficult times, whether it is personally or periodically, we must live with faith even more.Right now, we

are facing difficult times not only due to the Pandemic, but also because of natural disasters, wars and

conflicts that are happening worldwide. We all have our own personal difficulties. God sometimes gives

hardships even to those he loves. The purpose of God giving difficulties is the same. Whether we face

difficulties because we were bad or we face difficulties even when we are good, the purpose is the same

when God allows difficulties in our lives. The purpose is to set us up right before God, to make us cleaner,

and to give us more faith. The purpose is to accomplish the good will of God.

The greatest will of God's goodness is to save us, to save more people through us, and finally, all the

nations to know and praise the glory of the Lord. The purpose of God's chastisement and trials for the

Jewish people is the same. God chose the nation of Judah, and when the people made mistakes, He

disciplined them and gave them difficulties. He established them as God's chosen people, saved the

nations through that nation, and recognized and praised the glory of the Lord with all the nations. This

was the greatest purpose of the chastisement and trials that God gave to the Jewish people. The Book of

Habakkuk is a textbook that will let you know this.

The era of Habakkuk was a time when the Jewish people turned away from God, worshiped idols, were

spiritually corrupted, morally corrupt, economically destitute, and miserable. How many times must

Prophet Habakkuk prayed to God to turn this nation from sin? So Habakkuk begins with a petition to the

Lord, “how long will God not hear my prayers?”

1:2 “How long, O Lord, must I call for help, but you do not listen? Or cry out to you, “Violence!” but you

do not save?”

09/05/2021 Pastor Suh

How long, God, will you be watching our people's violence, plunder, strife, rebellion, and sin? When will

you turn and restore them? And he prayed bitterly. God said he would not answer about that. Rather,

God said that He would bring up the Chaldeans, the Babylon, to judge the people of Judah.

1:6 “I am raising up the Babylonians, that ruthless and impetuout people, who sweep across the whole

earth to seize dwelling places not their own.”

It was as if he was telling him of a more bleak future to him who cried out because of the difficult reality.

Prophet Habakkuk had a hard time accepting God's word. This nation is God's chosen people, so how can

you bring in more wicked Gentiles to attack God's people? Is it right that that evil and ferocious Babylon

continues to slaughter nations and peoples mercilessly? And he protested.

1:17 “Is he to keep on emptying his net, destroying nations without mercy?”

Chapter 2 begins with Habakkuk going up to a high tower and waiting to hear God's answer to his

question.

2:1 “I will stand at my watch and station myself on the ramparts; I will look to see what he will say to me,

and what answer I am to give to this complaint.”

To this, God answered him, “The righteous will live by their faith.” Even if it is difficult, even if it is not

understood, the righteous must live by faith.

*Trust that God will do what He has planned.

Verse 2: “Then the Lord replied: “Write down the revelation and make it plain on tablets so that a herald

may run with it.”

“Revelation” is a vision or vision, and it means to reveal what God has planned as a blueprint. God hides

what He has planned, and reveals it when the time is right. God is the planner. God works according to

His plan. History doesn't just happen. It goes according to God's plan. Take a look back in history. Hasn't

everything come as God had foretold? Everything has been fulfilled as prophesied through the prophets.

As for the end of history, it has been and is becoming as prophesied in the books of Daniel and

Revelation.

Not just human history. Our personal lives are not just living. They all lived according to God's plan.

My life has been as my great-grandmother prophesied about me when I was very young. Seeing the

prophecies of the Bible come true, I believe that God is proceeding with history as he planned. Seeing

what God has done as he has told me, I firmly believe that my life is going according to God's plan.

09/05/2021 Pastor Suh

Believe that each and every one of you is the same. You too are God's beloved children just like me.

Everything that God chose, called you, made you believe in Jesus, and made you children was done just as

God had planned. Our life does not belong to us, but to God who plans and guides our life.

* God's plan is perfect.

We all have our own plans. However, no one can achieve everything as planned. Because we ourselves are

not perfect in making plans. It is also because they lack the ability and wisdom to make plans. But God's

plan is perfect, and he has perfect power and wisdom to accomplish what he has planned. God plans

from eternity to eternity at a glance. God is looking ahead and making plans for us personally from the

beginning to the end.

* Even the time schedule is included in God's plan.

Verse 3 “For the revelation awaits an appointed time; it speaks of the end and will not prove false. Though

it linger, wait for it; it will certainly come and will not delay.”

He said that God's plan has a set time. God is guiding mankind at the appointed time and according to

the time schedule he has planned. God is leading neither late nor early on the scheduled time. He is also

guiding our personal life according to the time schedule you have planned. He guides you, never too early

or too late. God's time schedule is perfect. We have to believe that God works according to the time

schedule. We must believe that God gives grace to help in time of need.

Believe and wait, even if it seems linger and slow. We don't know how long to wait. So it's harder to

wait. It's even harder to wait when reality is tough. It's even harder to wait when the future seems bleak.

God told the prophet Habakkuk to wait at such a time. Not only is the reality difficult, but the future looks

bleak because of Babylon.

*We must wait and not complain, but be patient and wait.

Psalm 37:7 “Be still before the Lord and wait patiently.”

When we wait too long, it is easy to complain. Even then, we must wait patiently in faith.

God always accomplishes what He has planned at planned time. Neither Satan nor any nation can stop

God’s plan. “Even if it seems slow, it will not be delayed”. It is a hopeful word. Although it may take time,

it is said that it will be accomplished at a certain and perfect time. Even if it is slow, do not lose faith and

wait for it. Let's trust and wait for God's appointed time.

* The righteous will live by faith alone.

09/05/2021 Pastor Suh

Verse 4 “See, he is puffed up; his desires are not upright - but the righteous will live by his faith”

“He” refers to the gentile Babylon. He lifted up Babylon and judged Judah, but he knew that Babylon was

proud and dishonest. But Judas, who is being judged, He counts them righteous because they are God’s

chosen people. The righteous is a word that comes from relationship. We are not righteous because we

are good, but because of the covenant we made with God. Even if they are persecuted and trampled on,

the righteous of God’s people are important. God’s people, God’s righteous, will live by faith alone. To live

means that God allows you to live. Those who believe in God will live by God. Sometimes, even if God

disciplines us, God gives us life. Even if we feel like we are dying, God makes you live. Those who believe,

God will give them life.

We do not live by strength, but by faith in the Lord. We live by faith in God, not by looking at reality. We

do not live by money, but by faith in God. We don't live for anyone. We live only by faith in God.

Let us say it together. “I will live by faith.”

2. Have faith to look forward to the glorious end that God has planned.

2:14 “For the earth will be filled with the knowledge of the glory of the Lord, as the waters cover the sea.”

God's plan is magnificent. God allowed him to go beyond reality and see a grand future. The future that

God made known to him was when God thoroughly judged Babylon at the appointed time. After that, it

was a glorious end when the nations recognized the glory of God through the Jewish people.

The words of this prophecy are also events that have already been fulfilled.

“As the waters cover the sea,” the wave of the gospel, the wave of grace, the wave of the Holy Spirit,

swept over the nations. This is through Jesus Christ, who came to this earth through the Jewish people,

the gospel is preached to the nations. The wave of the gospel has swept across Europe, Africa, America,

and South America. Now, the wave is flowing to Asia, passing through Korea, China, and then to

Indonesia. Soon, all parts of Asia will be covered with the wave of the Gospel. Finally, the whole world will

recognize the greatness of God and the reign and sovereignty of God. He wants to fill the whole world

with the knowledge of God. Perhaps that time will be the end. By giving us discipline and trials through

hardships, He sets us right up as children of God, saves others, and exalts the sovereignty and glory of

God widely. Let us say altogether. “I will live by faith, looking forward to a glorious end.”

3. God's plan is fulfilled through the church.

Verse 20: “But the Lord is in his holy temple; let all the earth be silent before him”

09/05/2021 Pastor Suh

What God has planned is accomplished through the church. The Old Testament temple is the mother of

the New Testament church. The word Jehovah is in the temple emphasizes God's reign through the

temple. We know from the Bible that God reigned centered on the temple in the Old Testament era.

Today, God is fulfilling his plan through the church. God has accomplished the gospel movement and the

Holy Spirit movement to save the nations through the church. The church is not simply a community of

believers. The church is more than God's reign. God has made his plan known through the church, and

has come to fulfill his plan.

We must be silent before God in the temple. Habakkuk, who protested and questioned God, had no

choice but to keep his mouth shut in the presence of God in the temple. Isaiah came to see the exalted

Jehovah in the temple. The hem of the Lord's robe filled the whole temple, and before his glory it shook

to the threshold of the temple. In the presence of Jehovah, the angels covered their faces and feet, only

saying, “Holy, holy, holy!” and exclaimed. When Isaiah saw this vision, he fell on his face, saying, “O woe, I

am destroyed.”

Today, we do not experience the existence of God, so there are times when we speak in a very humanistic

way. Everything is done by God. Therefore, we must not think humanly or speak humanly. We are to be

quietly obedient and follow God as He reigns and does what He does. Because the church is governed by

God and God accomplishes what he has planned through the church, the church is a small kingdom of

God. We need to know how important and glorious the church is. We need to think about how we

should live our church life.

May God open our eyes. I wish I could experience falling down in front of the existence of God even once.

My eyes see Your glory, You who stand among us, Your face is toward the whole world, and the hem of

your robe fills this temple. Your glory fills the whole earth.” Let us all say it together. “The LORD is in his

temple, and all the world shall be silent before him.”

If you have received today's Word by faith, please respond with Amen when proclaiming.

“I believe that God is doing everything as He planned.”

“I believe that God will fulfill it according to the time he has planned.”

“Even if it seems slow, I will wait for God’s time”

“I believe in the glorious end that God has planned.”

“I believe God’s plan will be fulfilled through the church”

The more difficult and trouble it is, the more we live by faith.